Toegankelijkheidsverklaring bijBouwe

Wij vinden het belangrijk dat iedereen onze website en dienstverlening kan gebruiken en begrijpen. Of je nu moeite hebt met zien, horen, lezen of navigeren: we willen dat jij zelfstandig en eenvoudig informatie over je hypotheek kunt vinden en zaken rondom je hypotheek kunt regelen. Daarom werken we stap voor stap aan een toegankelijke website en begrijpelijke documentatie.

Wat we al hebben gedaan

Om onze diensten toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen, hebben we onze website, documentatie en communicatie zo duidelijk mogelijk en gebruiksvriendelijk ingericht.

Website

Onze website is een belangrijke bron van informatie voor onze klanten. Daarom is het belangrijk dat deze breed toegankelijk is. Dat doen we op de volgende manieren:

  • De informatie op onze website is geschreven in begrijpelijk Nederlands (B1/B2-niveau), met extra aandacht voor een duidelijke structuur en leesbaarheid.
  • De website is te gebruiken door slechtzienden en kleurenblinde mensen, bijvoorbeeld door juist gebruik van kleurcontrast en de mogelijkheid om de tekst op de website in je browser tot 500% te vergroten.
  • Je kunt de tekst op de website laten voorlezen met verschillende voorleestoepassingen of schermlezers.
  • Je kunt de website navigeren zonder het gebruik van een muis, met alleen een toetsenbord.

Documentatie

Onze dienstverlening bestaat uit het verstrekken van hypotheken aan consumenten zoals jij. Voor het verstrekken van deze hypotheken maken wij gebruik van lening documentatie. Dit zijn bijvoorbeeld offertes, algemene voorwaarden en andere documenten die een sleutelrol spelen tijdens het aanvraagproces. Wij vinden het belangrijk dat deze documentatie begrijpelijk en leesbaar is voor al onze klanten.

  • De lening documentatie, zoals offertes en algemene voorwaarden, is geschreven in begrijpelijk Nederlands (B1/B2-niveau), met extra aandacht voor het uitleggen van juridische en technische termen.
  • Ook onze productkaarten, informatiebladen en formulieren zijn geschreven in begrijpelijk Nederlands (B1/B2-niveau), en zijn te navigeren met alleen een toetsenbord.

Communicatie

Bij het verlenen van onze diensten hebben wij regelmatig contact met onze klanten. Dit kan per e-mail of telefonisch.

  • Onze standaard communicatie is geschreven in begrijpelijk Nederlands (B1/B2-niveau).
  • We doen doorlopend kwaliteitsmonitoring op onze klantenservice om te waarborgen dat ook daar op een begrijpelijke en duidelijke manier met onze klanten wordt gecommuniceerd.

Beheer van onze hypotheken

Onze hypotheken worden beheerd door de serviceprovider Quion. Dat betekent dat zij met jou communiceren over jouw hypotheek nadat je deze hebt afgesloten, en dat zij het portaal ‘MijnLeninginzicht’ beheren. In dit portaal kun je informatie over je hypotheek inzien en aanpassingen maken aan je hypotheek. Ook zij hebben hard gewerkt aan het toegankelijk maken van deze diensten:

  • Het portaal is te gebruiken met schermlezers en voorleestoepassingen.
  • Het portaal is te navigeren zonder gebruik van een muis.
  • Het portaal is geoptimaliseerd voor contrast, wat betekent dat het te gebruiken is door slechtzienden en kleurenblinde mensen.
  • De tekst op het portaal is geschreven in begrijpelijk Nederlands (B1/B2-niveau).
  • De communicatie die zij naar jou versturen is makkelijk te lezen en geschreven in begrijpelijk Nederlands (B1/B2-niveau).
  • De communicatie over jouw hypotheek is toegankelijk voor gebruik van schermlezers en voorleestoepassingen.

Voor meer informatie verwijzen we je graag door naar quion.com/consument/toegankelijkheid.

Toegankelijkheid als standaard

Wij vinden het belangrijk dat onze diensten toegankelijk blijven. Dit doen we bijvoorbeeld door controle op toegankelijkheid een standaard onderdeel te maken van ons proces voor het maken of verbeteren van (web)toepassingen, documenten en communicatie-uitingen.

Denk hierbij aan een schrijfstijlgids die stelt dat nieuwe teksten in begrijpelijk Nederlands geschreven worden, of het gebruik van templates voor nieuwe documenten waarbij technische toegankelijkheid al ingebakken zit.

Heb je toch ergens moeite mee?

Loop je ergens tegenaan op onze website? Of is er een document dat je niet goed kunt lezen of begrijpen? Laat het ons weten! We helpen je graag verder en gebruiken jouw ervaring om onze dienstverlening te verbeteren. Mail ons op marketing@bijbouwe.nl of bel naar 024 8000 789.

Deze toegankelijkheidsverklaring is voor het laatst aangepast op 4 juli 2025.